Sentrumsplanen vil gi synergieffekt mellom ønsket byutvikling, og god tilrettelegging for gående, syklende og kollektivreisende. Personbiler og varetransport ledes til en sentrumsringvei og blir mer effektiv, uten å være en kilde til støy og luftforurensing i sentrum.
Prosessen har krevd bred faglig og politisk forankring. Utgangspunktet var to alternative planer, som prioriterte henholdsvis kjøretøy eller myke trafikanter. Alternativene ble evaluert, og det beste plukket fra begge. Slik ble den endelige løsningen akseptabel, med tanke på framkommelighet for forskjellige typer reisemidler. En annen viktig faktor er et attraktivt og levende Fredrikstad, hvor sentrumshandel kan konkurrere med kjøpesentre i Sverige. Samtidig skal løsningen i størst mulig grad gi konkurransefortrinn til de myke trafikantene og de som reiser kollektivt.
Den tverrfaglige konsulentgruppen med landskapsarkitekter, ingeniører og bygningsarkitekter har jobbet tett sammen i hele prosessen.